Personal | Reflectie

f2433f100bcfc27d1826b8fb965f556d

Het is VAKANTIE! En ondanks dat deze vakantie voor mij de kortste ooit wordt, ben ik erg productief; heb alle belangrijke assessments behaald en de lange saaie witte muur in de slaapkamer is nu donkergrijs. Iets waar ik al vaker over schreef, en wat ik steeds meer wil oppakken; mijn huis decoreren. Ik ben de laatste tijd nogal bezig met reflecteren. Niet alleen omdat dat verplicht is voor vele onderdelen binnen mijn studie, maar ook omdat het direct in contrast staat met mijn zwakste punt: ik heb moeite met dingen loslaten. Daarom een reflectie. Wie ben ik en waar sta ik?

Liefde: Ik ben heel blij met de mensen die ik om me heen heb. De rijkdom van mijn vriendinnen en vriendengroep weegt op tegen het gegeven dat de ware Jacob nog niet langs is geweest. Drie vriendinnen zijn echt mijn beste maatjes. Ze zijn totaal verschillend van elkaar. Eén vriendin ken ik al vanaf de basisschool en zij is pas moeder geworden van een prachtige dochter. Stiekem voel ik me toch een beetje tante. De ander ken ik vanaf de middelbare school en zij woont sinds een paar jaar in Groningen met haar vriend. Daar heb ik -mede dankzij hun- ook erg waardevolle vrienden leren kennen. Sinds ik in Almelo woon heb ik er een derde vriendin bij. Haar heb ik leren kennen via de overeenkomstige affiniteit in de paardenwereld. Al ben ik daar nu volledig uit, onze vriendschap staat als een huis. Daarnaast heb ik een ontzettend lieve familie en een superlieve moeder waarbij ik altijd terecht kan voor goede adviezen en lieve woorden. Ik hou van ze om wie ze zijn, en misschien nog meer om wie ze voor mij zijn.

Studie: Ambities genoeg. Maar keuzes maken? Mijn hemel, wat heb ik daar moeite mee. Zo koos ik voor de derde keer voor een andere HBO studie. Gelukkig maar, want drie keer is wat die keuzes betreft scheepsrecht. Mijn passie, creativiteit en intelligentie kan ik kwijt in het lesgeven over de natuur, dieren en over ethiek. Ik haal er mijn energie uit. Wel moet ik nog even mijn opleiding halen.  Ook al gaat het om de laatste loodjes, kan ik hier soms erg van balen. Ik ben vaak strenger voor mezelf dan nodig zou moeten zijn, en dat geldt eigenlijk op ieder aspect. Ik ben extreem veeleisend naar mezelf, en soms ook naar anderen. Ik wil leren loslaten en genieten van de studietijd die ik nu nog heb.

Gezondheid: Twee jaar geleden viel ik voor het laatst van het paard. Op het moment dat mijn lichaam de grond raakte en krom trok van de pijn, wist ik het zeker; ik stop met deze hobby. Na jaren fysiotherapie (en ondanks alles gewoon doorwerken in de horeca), kan ik nu wel zeggen dat het goed met me gaat. Al met al mag ik soms wel wat beter voor mezelf zorgen. En vorig jaar, precies rond deze tijd, had ik verplichte rust: Pfeiffer. Als je het mij vraagt de meest waardeloze ziekte ooit. Gelukkig plofte ik, nadat de diagnose gesteld was, per direct op de bank. Hierdoor duurde het doorgaans niet lang voordat ik hersteld was. Nouja hersteld.. Wat is hersteld? Ik merk het nog steeds. Zodra de lentezon begint te schijnen, de grassen gaan groeien en bloeien en daardoor de hooikoorts zijn kop op steekt, ben ik elke avond in staat om nog voor 21.00 uur in slaap te vallen. En dat zit er helaas niet in. Dankzij de Pfeiffer heb ik wel geleerd hoe ik mezelf een schop onder mijn luie kont moet geven.

Thuis: Zo slecht als ik ben in loslaten, zo goed ben ik in het weggeven, verkopen en weggooien van spullen. Spullen waarvan ik het idee heb dat ze overbodig zijn. Mijn huis is geen opslagplaats. Ruimte in huis betekend ook ruimte voor nieuwe ideeën. En die nieuwe ideeën uitten zich de afgelopen week in een aantal klussen; de slaapkamermuur is geschilderd en de plafondlamp hangt. Ontzettend leuk is het ook om andere mensen blij te maken met jouw spullen. Ookal gaat het om een wildvreemde vrouw via marktplaats, die zichtbare dankbaarheid doet goed. Schoon, netjes, opgeruimd. Het gevoel alsof je eventjes in het huis van een ander bent.

Ik: Enthousiast, geduldig, onzeker, nieuwsgierig, spontaan, weet soms heel goed wat ik wil en vaak ook juist helemaal niet. Ik vind het moeilijk om de controle los te laten. Zit vol met tegenstrijdigheden. Ik praat de oren van je hoofd als ik daar de kans voor krijg, maar als het er een keer op aan komt weet ik niets te zeggen. Ik ben altijd optimistisch, enorm avontuurlijk, creatief en sta open in het leven. Al heb ik een stevig muurtje om me heen. Ik volg mijn hart, en ondanks dat ik vooral doe wat ik wil doen, leef ik ook om anderen het naar hun zin te maken. Zo’n doorzetter als ik ben, vastbesloten om mijn dromen waar te maken.

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Een gedachte over “Personal | Reflectie

  1. Pingback: Personal | Favorieten van 2014 | Ik Voel Vlinders

Geef een reactie

