Personal | Thuisgevoel

1880fa097ef744eb13eb02fe25f3b151

Al drie jaar woon ik in mijn (eigenlijk veel te grote) appartementje in Almelo. Mijn eigen inrichting, eigen spullen en –ja ook- eigen rotzooi. En toch voel ik me hier pas sinds kort echt thuis. Thuis tussen mijn meubels. Thuis in deze stad. Na meerdere keren verhuizen moest ik er even aan wennen; een plek voor alleen mezelf. Wanneer voel je je ergens thuis? In het huis waar jouw meubels, spullen en rotzooi staan? Het huis waar jouw familie woont? Of in het huis van vrienden waar je zo vaak komt dat je precies weet waar het eten te vinden is?

Ondanks dat ik best vaak ben verhuisd, op kamers heb gewoond en nooit moeite heb om ergens mijn draai te vinden, kan ik er niet precies de vinger op leggen. Waarom duurde het zo lang voordat ik me in dit huis thuis voelde? Ik heb op kamers gewoond en voelde me toen, op die 18 vierkante meter, al snel thuis. Dat moment waarop de Achmea-toren in Leeuwarden zichtbaar wordt vanuit de sneltrein. Een gevoel van ‘ik ben er weer, hier is het goed vertoeven’. Het duurde lang voordat ik hetzelfde gevoel herkende bij mijn huidige woonplaats. Maar laatst, toen de conducteur in de trein liet weten dat we bij station Almelo zijn aangekomen, was dat een moment waar ik het me realiseerde dat ik thuis was. Almelo is thuis. De gedeelde voordeur met mijn ingedeukte brievenbus, zes trappen omhoog (nee geen lift helaas), het gekleurde gordijn achter mijn ingang, de katten die me groeten, de grijze bank en eigen gemaakte tv meubel. Hier is het goed vertoeven.

Elke dag ben ik nog bezig met het ordenen, decoreren en opruimen van mijn huisje. En langzaamaan vind ik steeds meer mijn draai in deze stad. Maak nog steeds nieuwe vrienden en weet ondertussen welke kroegjes het gezelligst zijn. Almelo is zo gek nog niet.

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Geef een reactie

