Personal | De chaoot checklist

Ondanks dat het vakantie is en ik nog even al mijn verplichtingen rondom de voorbereidingen van school aan het –hoe kan het ook anders- uitstellen ben, gedraag ik me als een behoorlijke chaoot. Maar het leven is veel leuker als je chaotisch bent, toch? Geen zittend gat, ondernemend, avontuurlijk, erop uit. En toch gebeuren de meeste van die chaotische avonturen voornamelijk in mijn hoofd, terwijl ik voor me uit staar naar het schap met de vruchtensappen.

Op sommige momenten zou ik best wel eens een pauze-knop op mijn brein willen hebben. Maar die is er niet, geen pauze-knop en helaas ook geen uit-knop. Wel heb ik een bepaalde controle over de chaos tussen de chaos. Tjee dat klinkt echt chaotisch. Hoe houd ik het vol? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je eigen manier van denken herkend en daardoor kan onderscheppen. Om het herkennen een stukje makkelijker te maken heb ik hieronder een korte checklist geschreven waar je kan checken of je net zo’n chaoot bent als ik.

1. Als je voor elk supermarktbezoek een boodschappenlijstje moet maken ook al heb je maar vier dingen nodig. (En dan alsnog iets vergeet omdat je het boodschappenlijstje vergat mee te nemen al kwam je er thuis achter dat die gewoon in je tas zat, uiteraard.)

2. Als je letterlijk een kwartier voor het schap met de vruchtensappen staat omdat je niet kan kiezen en ondertussen filosofeert over de grote vragen des levens zoals waarom je überhaupt ook alweer vruchtensap wilde hebben in plaats van Rivella en welke vruchtensap de minste toegevoegde rotzooi bevat en waarom je geen appels met peren kunt vergelijken en wat ookalweer de reactievergelijking van fotosynthese is.

3. Als je naar de keuken gaat om wat te drinken te pakken, maar weer terug in de kamer komt met heel iets anders. Euh, wat wilde ik ookalweer pakken?

4. Als je iemand iets aan het vertellen bent en zelf maar de helft mee krijgt omdat er per ongeluk weer een ethisch vraagstuk in je hoofd plopt. Want moet ik straks de leerlingen die wat minder goed kunnen leren op een andere manier behandelen dan de rest van de klas? En hoe ga ik dat doen met zo’n grote groep? Wat was ik ook alweer aan het vertellen?

5. Als er binnen vijf seconden in eens drie uur voorbij zijn, zonder dat je het door hebt omdat je in een oneindige zee van tijd leeft (..en daardoor ook standaard de neiging hebt om te laat te komen en nooit kan plannen, chaos!)

6. Als je je sportkleding aan doet om een rondje te gaan hardlopen, maar dan plots de was ziet liggen en die in de wasmachine doet, waarna je ziet dat de afwas nog opgeruimd moet worden en er een doekje over het aanrecht mag en vervolgens het doekje ook over de tafel gaat, om stof te vangen een swiffer over de rest van de meubels, daarna kun je op zich ook wel even gaan stofzuigen en om het af te maken nog even met een dweil over de vloer. Want ach, huishouden is ook sport.

7. Als je een abonnement op de Flow Magazine hebt maar de laatste drie uitgaves nog steeds op de ‘te lezen’ stapel liggen, omdat je jezelf de tijd niet geeft om te gaan zitten en lezen. Mocht ik het wel proberen, dan mislukt elke poging omdat de verhalen in de Flow Magazine mij aanzetten tot nieuwe (creatieve) ideeën en ik deze dan direct wil uitvoeren.

8. Als je aan het vertellen bent maar zo van de hak op de tak praat dat geen mens je kan volgen en uiteindelijk naar je roepen dat ze er geen bal van snappen, waardoor jij wil uitleggen wat je ookalweer precies aan het zeggen was en de onduidelijkheid alleen maar groter wordt. Jottem.

9. Als je agenda je soulmate is. Je kindje. Je niet zonder kan. Nooit. En deze volgeschreven staat en vol extra papieren zit en geschreven teksten weer doorgekrast zijn en er post-its in zitten om extra schrijfruimte (en overzicht) te creëren.

10. En je bent een échte chaoot als bovenstaande je allemaal in één week overkomt. *Wijst naar zichzelf*

chaotic

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Geef een reactie

