Personal | Relatiemateriaal

Relaties zijn spannend, verliefdheid nog veel meer. De kriebels in je buik maken je minder bewust van andere dingen om je heen. Je leeft in de wolken en hebt even overal wat minder aandacht voor. Verliefdheid maakt je actief, je hebt minder eetlust en je ziet minder scherp. Allen te danken aan een chemisch proces, niet echt romantisch eigenlijk, haha. Er gebeuren heel veel dingen tegelijk in een verliefd lichaam. Vooral het hormoon dopamine is verantwoordelijk voor het euforisch gevoel, de vlinders in je buik en het minder scherp zien.

Ik heb afgelopen jaar zelf mogen ervaren hoe liefde me blind kan maken. Doorgaan met een relatie terwijl je omgeving -in jouw ogen harteloos- laat weten dat het niet de juiste jongen voor je is. Zodra het uit is begrijp je wat zij al maanden voor ogen hadden.
Van elke relatie leer je, ook van liefdesverdriet en break-ups. Je hart wordt groter. Mijn hart is gegroeid, krachtig. Dat grote sterke hart, waarvan ik zeker weet dat die kracht is opgebouwd uit ervaringen, valkuilen en regelmatig stoten aan dezelfde steen, maakt mij zelfverzekerd. En trots. Toch blijft het verliefd worden en aangaan van een relatie een behoorlijk avontuur.

Het avontuur zit hem mijn hart, die ik vol overgave kan verliezen aan iemand. Ik geef me bloot en ben daardoor ontzettend kwetsbaar. Het is een kracht en tegelijkertijd een hele grote zwakke plek. Als verliefdheid me nu blind maakt, terwijl de relatie wrang en oneerlijk is, kan ik behoorlijk beschadigd raken. En juist dat is mij overkomen. Gelukkig lap ik mezelf snel weer op, ga ik vol plezier een vrijgezelle periode door en stel ik me langzaam weer open voor nieuwe mogelijke liefdes.

Het opnieuw weggeven van mijn hart, daar heb ik geen moeite mee. Ik voel zo sterk dat ik liefde wil geven en onvoorwaardelijk van iemand kan houden. Toch word ik niet snel verliefd. En laat ook niet altijd iemand toe. Maar zodra de deuren open staan en een man mijn hart heeft veroverd, laat ik diegene mijn hart inkleuren, een plekje innemen en een stukje met zich meedragen.

En die man heeft mij gevonden. Laatst in de kroeg met die -niet te zuipen- zoete witte wijn. Hij bracht me thuis en is ontzettend lief, daarmee had hij al een plekje in mijn hart gevonden. Na een hoop gesprekken en drie dates (met goede wijn) hadden we een klik. Letterlijke chemie met vlammetjes. En hoe spannend ik het ook vind, volop geniet ik nu van de dopamine die ervoor zorgt dat ik bijna elk moment van de dag aan hem denk. Wetende dat er bij hem net zoveel chemische processen in het lichaam gaande zijn als bij mij.

984db550eed623d31e0a22a84ce80032

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Geef een reactie

