Personal | Natuur is gezond

Processed with Rookie

Strontverkouden ben ik, al twee dagen. Waar ik in het weekend nog dacht aan een jagermeister die me wel van mijn zere keel af zou helpen, daar ondervind ik nu de gevolgen van.

Ik zit thuis met het meest herkenbare gevoel van ziek zijn. Al mijn hele leven moet ik, vanwege chronische bronchitis, bij elke verkoudheid enorm oppassen dat het geen longontsteking wordt. Gisteren had ik koorts, dus een (zelfbenoemde) ‘kleine longontsteking’ zat er wel in. Het ziektepatroon is zo herkenbaar, dat ik nooit naar een huisarts of ziekenhuis ga. “Gaat vanzelf wel weer over” is mijn motto. Maar vervelend is het wel!

Zo liep ik gisteren, niet veel sneller dan de gemiddelde bejaarde, op de Veluwe. Doel: naar het Nationaal Park de Hoge Veluwe, richting een zijstraat van de Kronkelweg, waar er om vijf uur s’middags door boswachters wordt gevoerd aan de edelherten. Die edelherten zijn nu in bronst, de mannetjes burlen er op los, en dat wilden mijn vriend en ik wel graag zien of horen. Helaas was ik niet fit genoeg om 5 kilometer te lopen en met een auto het park op en parkeren bij het Kröller-müller museum is best aan de prijs. Dus dat feest ging niet door. Op de terugweg naar Apeldoorn kwamen we langs De Leesterheide; een uitgestrekt natuurgebied met prachtige heide en looppaden. Het weer was prachtig en de herfst is in volle gang dus, ondanks mijn fysieke toestand, gingen we even een kijkje nemen.

Leemsterheide september (3)

Leemsterheide september (1)

Boskevers everywhere! Mooie kleuren en, met 20 graden buiten, nog heerlijk om zonder jas te wandelen (al had ik wel een dikke trui aan). Er waren nog niet veel paddenstoelen en de loofbomen zijn ook nog niet zo verkleurd, maar de herfst is in opmars. En daarom komen we zeker nog een keer terug (ook voor de edelherten in het Nationaal Park de Hoge Veluwe).

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Geef een reactie

