Personal | Chemin de l’âne

Nog steeds vind ik het een beetje spannend dat de afstudeerfase is aangebroken. De laatste loodjes zijn het zwaarst zegt men, en dat begin ik wel te voelen nu. Een van de ‘vakken’ (tussen haakjes want bij mijn opleiding heet het een Beroepssituatie) waar ik momenteel mee bezig ben is Ontwerp En Vormgevingssituaties. Ik ga een buitenruimte bij een school ontwerpen, waar het dierverblijf van de varkens zal komen te staan. Genius Loci, ontwerpvraag, programma van eisen, vlekkenplan, tekeningen, enz. De hele rambam van een echte methodisch ontwerper wordt er binnen een korte tijd bij mij ingestampt en zal over een half jaartje op papier staan voor een dierverblijf, made by me myself and I.

Door de bomen het bos
Niet meer zien.. Waarom doe ik dit? – is dit wel wat voor een docent? Het antwoord daarop is niet moeilijk: Ja. Als docent op een groene school zul je nooit alleen maar lesgeven. Je zorgt ook voor de dieren en je bent continue bezig met onderwijsvernieuwers en innovatieve ontwikkelingen rondom het schoolgebouw. Ik met mijn creatieve brein wilde eens wat anders doen.
Maar nu.. Waar begin ik? Wie is mijn opdrachtgever? Dat ligt nogal complex bij een school. Zal ik dan de hoge pief-paf met het meeste geld (lees: directeur) maar eens gaan lastigvallen met al mijn vragen over haar wensen en eisenpakket? Het wordt een heus onderzoek. Docenten van de opleiding Dier hebben ongetwijfeld ook een relevant wensen en eisenpakket. En vergeet de leerlingen niet..

Olifantenpaadjes
Leerlingen -pubers zijn het- kiezen het liefst voor de makkelijkste en kortste weg. Bij de opleiding Dierverzorging is de affiniteit met dieren groot en het zijn dan ook juist deze leerlingen die vooral gebruik zullen gaan maken van de voorzieningen in en rondom het te ontwerpen dierverblijf. Iets waar ik goed rekening mee moet houden zijn de looplijnen. Waar we het gisteren, tijdens een les Vormgeven, over hebben gehad: olifantenpaadjes. Ook wel voorkeurspaadjes, chemin de l’âne, of desire lines genoemd. Als er iets is wat je in en om een school ziet dan zijn het wel de stukjes platgelopen begroeiing om het snelst van A naar B te komen. Het onderzoeksonderdeel ‘looplijnen’ zal een belangrijk item worden in mijn vlekkenplan. Maar je ziet het niet alleen rondom scholen natuurlijk. Fotograaf Jan-Dirk van der Burg heeft de passie om olifantenpaadjes vast te leggen. Uiteraard wil ik een aantal foto’s met jullie delen.

O-pad.08

O-pad.10

O-pad.09

Aankomende week begin ik met de genius loci en programma van eisen. Voortgang en eindresultaat worden uiteraard ook op mijn blog geplaatst. En wat betreft de olifantenpaadjes; die gebruiken we allemaal wel eens ergens. Ken jij er een of meerdere uit je buurt? Of betrap je jezelf er wel eens op kiezen voor de kortste weg? Een reactie met jouw ervaringen zou leuk zijn :)

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Een gedachte over “Personal | Chemin de l’âne

  1. Leuk, ik ben heel benieuwd hoe je ontwerp er uiteindelijk uit komt te zien! Succes! :)
    Oh, en over de olifantenpaadjes, ik heb er zelfs recht voor mijn voordeur één. Tja, dan moeten ze ook maar geen haagjes tussen de deur en de parkeerplaats maken he…

Geef een reactie

