Personal | Flow Weekly

Schriftjes; ik ben er gek op! Groot, klein, dik, dun. Ik gebruik ze naast mijn –eigenlijk veel te grote- docentenagenda om onder andere afspraken met vriendinnen, boodschappenlijstjes, belangrijke telefoonnummers, namen of eigenschappen van mijn leerlingen en nog veeeel meer, in te schrijven. Op dit moment is mijn favoriet een klein hardcover boekje, de kaft is gemaakt van kurk. Ooit gekocht in Groningen en een exemplaar waar ik zeker weten nog voor terug ga. Daarnaast kan ik het niet, echt absoluut niet, ik geef toe, nee echt niet laten om wekelijks een schriftje van 1 euro, mét thema, te laten liggen. Op stations, in de boekenwinkel of supermarkt, als ik ‘m zie en ik hem ‘m nog nie, dan gaat ‘ie mee!

De Flow Weekly. Al sinds tien weken liggen ze in de winkel. Elke week een nieuwe. Voor mij geldt: elke week een euroknaller. De thema’s vind ik tof! Ik vul de boekjes in, niet te vol, en leg ze -zodra de week om is- op een stapel. Leuk om later terug te lezen.

foto 1

Deze week is het thema ‘Waarom nee zeggen moeilijk is’. BAM! Alsof erop geschreven zou staan “speciaal voor dat ene meisje uit Almelo die altijd maar aardig gevonden wil worden”.

Ik weet het donders goed: wie altijd maar aardig gevonden wil worden, doet zichzelf tekort. Niet genoeg voor je eigen belangen opkomen, anderen altijd voor laten gaan, alles met een glimlach zeggen waardoor de boodschap niet overkomt; pijnlijk herkenbaar. Al een lange tijd staat er een cursus assertiviteit op mijn verlangenlijstje. Al ontwikkel ik me steeds meer in een assertiever persoon, sinds ik werk als docent, waarbij ik best streng doch rechtvaardig ben tijdens mijn lessen. Waarom ben ik eigenlijk niet zo in het dagelijks leven? Met altijd aardig gevonden willen worden doe je niet alleen jezelf te kort, maar ook anderen. Dat is misschien de reden waarom ik juist wel assertief ben in de rol van docent; mijn leerlingen moeten weten wat ze aan mij en aan mijn lesstof hebben. De volgende stap zijn mijn collega’s, vrienden, die man in de supermarkt die voor kruipt en die vervelende verkopers op straat (al is het hun nog nooit gelukt om mij over te halen, wel zou ik wat sneller “NEE” willen roepen zodra ik staande word gehouden).

foto 2

De Flow weekly van deze week geeft mij nieuwe inzichten, legt een vinger op de zere plek én spoort me aan om die ene cursus over assertiviteit te gaan doen. Ik vul de weekplanner in, schrijf voor elke dag minimaal één to do item op en blader met veel plezier het hele boekje door. Nog tot zondag heb ik om alles te lezen en in te vullen. Hopelijk met als doel dat ik wat vaker kan denken ‘ik ben geen hond’ en “Nee” zeg. Met een glimlach.

Onderschrift IKVOELVLINDERS

3 gedachtes over “Personal | Flow Weekly

  1. Ontzettend herkenbaar wat je hier schrijft, moest ook even slikken bij de quote die je deelde…… hij lijkt wel voor mij persoonlijk geschreven. Weet je, ik denk dat je zelf steeds weer moet ervaren dat de wereld gewoon blijft draaien al geef jij je grenzen aan, dat recht heb je namelijk gewoon. Dat doen anderen ook.

Geef een reactie

