Personal | Blote nakie

In meerdere sub-tropische zwembaden heb ik het wel eens geprobeerd: langer dan 5 minuten in een sauna van 85 graden zitten. En dan, als je er met een roodgloeiend gezicht uit loopt, staat er een diep donkerblauw steenkoud bad op je te wachten. “Is dit nuttig?” vroeg ik me af.

Vroeger tijdens of na zwemles moesten we altijd lachen gieren brullen om oude mannetjes die dampend uit de sauna kwamen en al kreunend en zuchtend het koude bad in liepen.

Ik ging veel liever van de glijbaan.

Tot gisteren. Het koude weer; een kortingsactie op het internet; een schouderblessure; en een hoop collega’s die maar al te graag vertellen hoe fijn het is om naar de sauna te gaan, hebben me overtuigd om een dag naar Thermen Bussloo te gaan. Voor twee personen, dus mijn vriend ging mee.

Naakt.

Uitkleden in een grote ruimte met alleen kluisjes. Naakte oude mannetjes everywhere. Ik wist niet hoe snel ik de badjas aan moest doen nadat mijn lingerie daadwerkelijk uit was, terwijl ik me besef dat schuilen in mijn badjas geen zin heeft. En eenmaal door de deuren vanuit de ‘kleedkamers’ naar de douches wordt dat vermoeden bevestigd. Iedereen staat in zijn blote nakie. ‘Douchen verplicht’.

Zowel mijn vriend als ik zijn complete groentjes op het gebied van sauna en wellness. Van tevoren heb ik zelfs google geraadpleegd en kwam erachter dat twee handdoeken, teenslippers en een badjas handig zijn om mee te nemen. Ook is er een bepaalde volgorde. Zo begonnen we met een voetenbad.

In de loop van de dag raakten we steeds meer gewend aan alle naaktheid, warme sauna’s en dompelbaden. Een opgieting met verschillende etherische oliën en een zoutkristal stoombad, met scrub en kruidenbad waren de hoogtepunten. Beide hebben we het de hele dag volgehouden. Helemaal ‘zen’ kwamen we thuis, waarna we besloten lekker uit eten te gaan.

Bij ons favoriete restaurant, tijdens het hoofdgerecht, kwam het dagje sauna ter sprake. “De meeste mensen waren echt veel te dik” zei mijn vriend. “Ja klopt, wij haalden nogal het gemiddelde omlaag” grapte ik.

“Zullen we dit vaker doen?” Ja. “Het was fijn he schat?”

Onderschrift IKVOELVLINDERS

3 gedachtes over “Personal | Blote nakie

  1. Niets zo lekker als een dagje welness, en daarbij went de naaktheid echt naar mate je vaker gaat. Mij valt het niet eens meer op ;) Kan je de veluwse bron aanbevelen om een keer te bezoeken, topper van Nederland als je het mij vraagt :D

Geef een reactie

