Personal | Lieve leerlingen vs. lieve docenten

Je hebt van die dagen, dan loop je door de gang in school en hoor je opeens “zij is echt een leuke docent”. De rest van je looproute vliegt voorbij want er zitten nu zoveel veren in je reet dat jouw dag niet meer stuk kan. Ik geef toe, dit overkwam mij. En het voelt goed!

Bijna elk beginnend docent wil een ‘leuke docent’ zijn en gewaardeerd worden voor zijn of haar lessen. Het is een valkuil(tje) omdat je voornamelijk streng doch rechtvaardig wil blijven tijdens je lessen. Dat klassenmanagement is maar wat moeilijk soms! Als (beginnend) docent moet je vooral niet te lief, meegaand of makkelijk zijn tegenover een groep uitproberende adolescenten. En uitproberen, dat doen ze allemaal..

Eigenlijk ben ik best wel streng. Gelukkig heeft ‘een leuke docent zijn’ niks te maken met lief zijn (pfieuw!). Het is een uitdaging om de lessen boeiend en afwisselend te houden. Meestal weet ik wel veel te vertellen over praktijksituaties en heb altijd verhalen over mijn eigen ervaring in het vak. Zulke docenten had ik vroeger ook en die boeiden me het meest (docenten van vroegah hebben dus tóch een invloed op de docent waartoe jij je ontwikkeld.. Oei!).

Naast af en toe een complimentje, hebben mijn leerlingen voornamelijk gekke uitspraken of rare vragen. Zo hoorde ik laatst:

Mevrouw, ik moest doorgeven dat (naam) te laat komt want ze moest onderweg naar school eerst een man de weg wijzen toen een vrouw helpen oversteken en ook nog naar de tandarts

*Vult vakje ‘te laat zonder geldige reden’ in. Ja duh!

Ik vond u een hele leuke docent mevrouw, totdat u zei dat we volgende week een toets hebben

Auw! Nou nee hoor. Leerlingen van rond de 17 tot 21 jaar oud kunnen nu eenmaal ontzettend goed klagen. Vooral deze maand, het lijkt wel of ze allemaal een winterdip hebben! En ze haten toetsen, vooral herkansingstoetsen.

“Op vrijdagmiddag een herkansingstoets? Bent u gek ofzo?”

Elke docent is een beetje gek. En meiden met opmerkingen zoals dit krijgen hun herkansingstoets niet op zomaar een vrijdagmiddag, maar de vrijdagmiddag vlak voor de kerstvakantie. DIE!!! (doet gemeen lachje).

107016_thumb_612x814

Voor alle andere lieve leerlingen en lieve lezers van mijn blog; ik wens jullie vast een fijne kerstvakantie!

Onderschrift IKVOELVLINDERS

4 gedachtes over “Personal | Lieve leerlingen vs. lieve docenten

Geef een reactie

