Personal | 10x motivatie om te gaan sporten

52987733085289634_fjfTWscm_c

Het regent en het is koud buiten, de agenda overstroomt, mijn sportkleding zit in de was… Er zijn genoeg excuses om het sporten te vermijden. En dat terwijl we allemaal weten dat we ons zoveel beter voelen na de tijd! Ik beken: de stap zetten om te gaan sporten kan soms erg zwaar zijn. En dat terwijl ik me heel bewust ben van het feit dat ik me na het sporten veel lekkerder voel. Daarom deel ik tien tips om motivatie te krijgen, door te zetten en lekker te gaan bewegen. De tijd van excuses verzinnen is voorbij!

Doel – Bedenk voor jezelf een doel waar je naartoe wil werken. Op deze manier geef je richting aan het sporten en weet je beter waarvoor je het doet. Schrijf het op en herinner je jezelf als je even geen puf of zin hebt om te sporten voor dit doel. Dat motiveert.

Stilzitten versus bewegen – Waar haal je meer voldoening uit; stilzitten of bewegen? Waar krijg je energie van en wat voelt beter? Ik weet het antwoord al…

Een kleine stap is beter dan niets – Iedereen die begint met sporten wil het liefst snel resultaat zien. Een geweldige conditie, een gespierd lichaam, een strakke buik… Het zijn doelen die ontzettend groot klinken (en groot zijn!). Hak deze doelen liever in kleinere stukjes zodat het sporten aantrekkelijker wordt. Op deze manier wordt het ook leuker om ermee aan de slag te gaan en bereik je uiteindelijk vaker je (eind)doel.

De kick – Als je eenmaal bezig bent, zelfs al helemaal in het begin wanneer je hartslag voor het eerst iets omhoog gaat, voelt het heerlijk. En stiekem weet je dat ook. Je krijgt de smaak te pakken en vervolgens komt dat fijne gevoel nog eens; de kick. Die kick geeft je doorzettingsvermogen om nog een stapje verder te gaan en, wanneer bezig bent met de cooling down tot lang na het douchen, heb je nog steeds dat heerlijke gevoel. Reden genoeg om met die luie reet van de bank te komen als je het mij vraagt!

Als ik ga sporten mag ik erna… – Beloon jezelf, je werkt er immers hard genoeg voor! Sporten is een zware bezigheid en als je het combineert met daarna iets extra leuks doen dan maak je het voor jezelf nog fijner om aan de slag te gaan. Sommigen vinden het sporten zelf al leuk genoeg, of zien dat fijne gevoel en die kick als een beloning, maar als jij niet tot deze mensen behoort dan kan het best pittig zijn om ermee te starten. Je maakt het dan aantrekkelijker door jezelf te belonen na de tijd.

Me-time – Door het sporten focus je je op je lichaam en kan je je gedachten even helemaal verzetten. Zie het bewegen als een momentje voor jezelf.

Ga samen of praat erover met iemand die ook sport (op hetzelfde niveau) – Op bijvoorbeeld forums gericht op fitness, of algemene forums in een topic over leden die allemaal pas zijn begonnen met fitness. Samen motiveer je elkaar.

Kies een leuke sport! – Dit punt is heel erg belangrijk, want als je al moeizaam van die bank af kom, is het extra belangrijk dat je het sporten nog wel een beetje leuk houdt voor jezelf. Kies voor de vorm van bewegen die bij je past. Ik vind het bijvoorbeeld fijn om een groepsles bij te wonen, omdat deze op muziek zijn en ook dat mij motiveert. Als je een sport kiest die bij je past, is de kans ook groter dat je het kunt volhouden.

Houd een dagboekje bij – Het is best confronterend om een dagboekje bij te houden van je ‘gezonde levensstijl’.  Dan merk je pas echt op wat je binnenkrijgt en hoeveel je eigenlijk beweegt. Dit kan ook een motivatie vormen om per dag bijvoorbeeld de trap te nemen in plaats van de lift of minder tussendoor te snoepen. Je hoeft niet heel uitgebreid te vertellen wat je hebt gegeten of gedaan, want het is puur voor jezelf om te zien hoe het écht gaat.

Voortgang meten – We vinden het allemaal fijn om vooruitgang te zien, je wilt sterker of beter worden dan je was of misschien heb je als doel afvallen of lekkerder in je vel zitten. Geef jezelf een cijfer, maak een foto of schrijf je gewicht op van de huidige situatie. Of wil je bijvoorbeeld sneller worden op de 5 kilometer met hardlopen? Noteer dan de tijd van hoe het nu gaat. Na een tijdje (bepaal zelf de periode) vergelijk je de situatie met deze en vaak worden de sprongen die je hebt gemaakt dan ook echt zichtbaar. Enjoy!

Ik geef toe dat ik deze tips regelmatig ook zelf goed kan gebruiken, want sporten en bewegen komen bij mij ook niet uit de lucht vallen. Wel geeft het extra voldoening als ik eenmaal heb doorgezet en de kick achteraf zorgt voor voldoende energie dat ik nog een gat in de lucht kan springen van blijdschap na een prestatie.

Wat motiveert jullie of te gaan sporten?

Onderschrift IKVOELVLINDERS

3 gedachtes over “Personal | 10x motivatie om te gaan sporten

  1. Pingback: Lijstje | 30 voor 30, deel 1 | Ik Voel Vlinders

Geef een reactie

