Op reis | Sud de la France

Hiking-Map-of-Provence

Had ik al gezegd hoe ontzettend veel zin in de zomer ik heb? Nee? Nou, bij deze. IK HEB ZIN IN ZOMER! Echt.

Niet alleen omdat die regen, hagel, windstoten, lage drukgebieden en koude wind (en ik haat sneeuw!) me een derde verkoudheid hebben bezorgd. Ook omdat we -mijn vriend en ik- de bestemming voor de zomervakantie hebben besproken. Met het boek  ‘1000 plekken die je echt nog gezien moet hebben’ op schoot en een glas (lees: fles) rode wijn on the side, zijn al onze wensen en dromen voor deze zomer op een rijtje gezet.

Eigenlijk lijken mijn vriend en ik best veel op elkaar. Strand-hangen en bruinbakken lukt maximaal een uurtje, we doen liever actieve dingen. Natuurgebieden bezoeken, cultuur snuiven (vergeet de lokale eet/drink gelegenheden niet! ghihi) en iets sportiefs zoals duiken of bergbeklimmen. Ook zijn we niet zo van de luxe en kunnen ons prima vermaken met een klapstoel en skottelbraai.

Dus. Daar gaan we. Bepakt met tent en luchtbed rijden we in de maand juli zo’n 1200 kilometer naar de Zuid Franse plaats Aix-en-Provence. Dat wordt onze thuisbasis voor minimaal een week. En deze ‘high-lights’ willen we sowieso bezoeken:

Droomkusten  
Diep uitgesneden valleien, met steil oplopende wanden, die oprijzen uit het blauwe water: de kust van de Middellandse zee tussen Marseille en Cassis. De Calenques. Alsof ik een zin uit een toerisme magazine citeer. I didn’t. Hier gaan we heen. Hier gaan we wandelen en zwemmen en foto’s maken en zonsondergangen bekijken. Googelen op ‘Calanques’ levert adembenemende plaatjes op. Kijk maar:

randonnees-calanques2

Sprookjespaarden 
Een natuurgebied, moerasgebied, duin- en bosgebied. Klinkt saai? No way Jose. Hier lopen wilde witte paarden en krioelt het van de roze flamingo’s. Ik zou hier zo graag willen paardrijden. Wel moet ik dan mijn vriend nog even overhalen om ook op zo’n viervoeter te gaan zitten.

GardiansCamargue_20120719

Grand Canyon 
Of ook wel; Gorges du Verdon. Iedereen die ooit in Zuid Frankrijk is geweest kent deze diepe kloof met helder blauwe rivier wel toch? 25 kilometer roeien of op een waterfiets. Alweer sprookjesachtige beelden als je googelt. Een don’t miss this one categorie.

Gorges_Du_Verdon

Wijngaarden en lavendelvelden 
Omdat we niet genoeg de Tonnie Toerist kunnen uithangen, gaan we ook een ‘echte Franse ervaring’ opdoen in de regio van Luberon: toeren door rustige dorpjes boven op rotsachtige heuvels met uitzicht op wijngaarden en lavendelvelden. Populair dorpje is Ménerbes. Daar horen foto’s maken en wijn proeven/drinken uiteraard ook bij.
.
Menerbes
 .
Colorado Provençale 
Vandaag is rood de kleur van de liefde. In Roussillon is dat elke dag. Dat komt door de grote hoeveelheden oker in de bodem, die het gehele dorp een oranje/rode kleur geeft. Zondagskleren thuislaten dus. Ik ben zó nieuwsgierig naar deze omgeving.
.

Roussilon

Je veux apprendre à parler français, dus doe nu een cursus Frans. Die stond al langer op m’n to do lijstje. En ik wil een spiegelreflexcamera kopen (tips zijn welkom!). Vanuit Zuid Frankrijk gaan we door naar Sancerre waar eind juli de zomerfeesten van een wijngilde worden gehouden. En van daaruit willen we naar Parijs. Omdat het kan.

Onderschrift IKVOELVLINDERS

3 gedachtes over “Op reis | Sud de la France

  1. Goh ik vertrek over 1.5 week naar Fréjus en ik zie dat we niet eens zo gek ver van die toffe plekken af zitten, misschien dat we eens een dagje die kant op rijden :)

  2. Pingback: Lijstje | 30 voor 30, deel 1 | Ik Voel Vlinders

  3. Pingback: Personal | My Life Now | Ik Voel Vlinders

Geef een reactie

