Personal | Brief

Lieve Buurvrouw,


Vijf meter zat er slechts tussen de buitenmuren van onze grote vrijstaande woningen, in dat kleine Twentse dorp. De woning van mijn ouders, en de woning van u. Ik herinner me u als oude, rijke en hele vriendelijke buurvrouw. Met kat. En uw man net zo.

Ik was dat buurmeisje wat zo gek op dieren is en mocht oppassen op uw kat wanneer u weer eens een paar daagjes weg ging met uw man.
Eerst moest ik weten hoe ik bij u in huis kwam en waar het voer van de kat opgeborgen was. U nodigde me uit.

Toen keek u heel lang naar mij. Onderzoekend bijna. Ik voelde me niet op m’n gemak. Was bang dat u zou weten van de situatie bij mij thuis.
Ik had blauwe plekken op mijn beide polsen. U vroeg hoe dat kwam. Ik zei dat ik weer eens van het paard gevallen was, heel raar, voorover in het zand.

Maar dat was niet waar. En dat wist u.

Steeds vaker nodigde u mij uit. Ik dronk thee bij u wanneer mijn konijnen per ongeluk (of was het expres?) weer eens door het hegje naar uw tuin waren gehuppeld.

En elke keer keek u mij heel lang aan.

Een goede band met mijn ouders had u niet. Misschien omdat u wist wat er gaande was in ons huis. Al die ruzie en dat geschreeuw, dat heeft u misschien wel kunnen horen. En u wist dat ik niet vaak thuis kwam. Dat was ook expres.

Toch wil ik u vragen, lieve buurvrouw, waarom u nooit iets heeft gedaan. Waarom u niet bijvoorbeeld de kinderbescherming heeft gebeld. U heeft mij zo vaak uitgenodigd bij u thuis. Toen ik ouder werd wist ik het zeker; U wist wat er speelde bij ons thuis.

Graag zou ik u nog eens willen ontmoeten. Laten zien dat het beter met me gaat. En vragen of u het al die tijd al wist wat er met mij gebeurde thuis. Helaas heb ik vernomen dat u al bent overleden.

Ik ben u dankbaar voor de momenten dat ik bij u op bezoek mocht. En u mij, ondanks dat we het nooit hardop hebben gezegd, toch heeft gesteund.

Onderschrift IKVOELVLINDERS

3 gedachtes over “Personal | Brief

  1. Wat jammer dat je haar hier nooit meer over kunt spreken. Wat fijn dat ze er op een bepaalde manier voor je was, ondanks dat ze niet méér durfde of kon doen. Mijn oprechte deelneming en sterkte gewenst!

Geef een reactie

