Personal | Apeldoornse helden

288bb2dabcbaec11ba46816ff48d8889-1430764488

Wat een schatjes. Ongeveer 60 lieve, ontzettend dankbare en bovenal zeer oude mannetjes, uit Canada. De soldaten die (onder andere) Apeldoorn hebben bevrijd, 70 jaar geleden. Nu gemiddeld 90 jaar oud en zogenoemde veteranen. Met crew en familie zijn ze helemaal naar Nederland komen vliegen (en met een waterkanon-boog op Schiphol onthaald) om op drie mei de Canadese soldaten te herdenken bij de Canadese begraafplaats in Holten. Om op vier mei door inwoners van Apeldoorn te worden gehuldigd en op vijf mei, samen met heel Nederland, Bevrijdingsdag te vieren.

Geweldig vond ik het, om te zien hoe ze op tv te zien waren; een man leunend op zijn wandelstok, alle energie bij elkaar verzameld om de volle twee minuten van stilte te blijven staan met een salut naar alle overleden soldaten. Kippenvelmomentje.

De dagen voor, op en na Bevrijdingsdag heb ik gewerkt in de horeca. Jullie lezen het goed, de horeca bijbaan is back!  Om een reis naar Australië te kunnen realiseren moet ik wel iets om te sparen hebben natuurlijk. Het is hard werken, maar oh zo leuk. En loon kan direct naar de spaarrekening. Zo schiet het in ieder geval een beetje op.

De veteranen waar ik al over vertelde verblijven in het hotel waar ik werk. En zo heb ik ze best vaak gezien. Speldjes gekregen, praatjes gemaakt, of –ten koste van m’n werk- levensverhalen aangehoord. Gisteren zag ik ze voor het laatst en sprak ik een van de veteranen aan omdat ik hem herkende. De reden hiervoor was omdat een vriendin me had getaggt in een foto op facebook. Op die foto stonden twee Canadese veteranen waarvan één met een heel aparte snor.

“I recognize you from TV” zei ik. “You’ve got a very recognizable mustache sir”. Ietwat teleurgesteld vertelde hij me dat hij nog geen enkele foto of krant had gezien. Dat raakte me. En dus liet ik hem de foto zien waarin ik was getaggt op facebook. Geweldig! Hij vroeg direct of er nog meer foto’s waren. Van hem, maar ook van zijn vrienden. Wat een lieve man. Ik kreeg zijn emailadres met de afspraak dat ik daar foto’s van de afgelopen dagen naartoe zou sturen. And so I did.

Dankbaar, als –nog maar net-  Apeldoornse burger, heb ik nog een klein beetje terug mogen doen voor de Canadese superhelden die 70 jaar geleden Apeldoorn hebben bevrijd. Hulde!

Onderschrift IKVOELVLINDERS

Geef een reactie

