Personal | Verkoeling zoeken

Strand 2 juli

Zo’n dag waar je op het werk zit en -zo’n actief ochtendmens als je bent- al vóór 10 uur alle taken hebt afgerond. En dan, met je plakpak in je sopstoel van je saunakantoor wachten totdat het vijf uur is. Ja daag!

“Ik denk dat ik dit warme pand maar eens ga verlaten” vertel ik mijn collega’s. Jaloers kijken ze mij aan, met een stapel nog na te kijken toetsen en verslagen voor zich.. Sorry dames!

Haastend fiets ik naar huis, gooi alle klamme kleding uit en doe m’n bikini aan. Met wat zonnebrandcrème, een handdoek en water in een tas fiets ik snel naar het station. Nog net op tijd om de trein van drie uur te halen. En die trein heeft airco; een hele fijne verrassing. Om vijf uur kom ik aan op station Zandvoort aan Zee. Buiten is het niet veel warmer dan die airco in de trein. Genietend van de duinen om me heen loop ik langs de grote flat. De zee komt langzaam in zicht. Het is bewolkt en het waait hard. Ik kwam hier om af te koelen, nou dat is wel gelukt! Met kippenvel all over the place loop ik over het strand. Het zand is warm. Zelfs de zee voelt aangenaam. Omdat het me toch te koud is besluit ik eerst bij Meijer aan Zee uit de wind te schuilen met een kopje thee. Dat kopje thee worden er twee en langzaam breekt de zon door. Het strand is nog best druk. Meerdere beachvolleybal wedstrijdjes spelen zich af. Zou het iets met het WK, wat momenteel in o.a. Apeldoorn en Rotterdam is, te maken hebben?

Ik lees Paaz, een psychiatrische roman van Myrthe vd Meer. Bijna uit. Heerlijk lezen zo uit de wind en in de zon. Omdat ik heb besloten om toch nog de zee in te gaan loop ik met m’n tas naar het water. Daar plof ik m’n spullen neer en loop ik het water in.

Zo alleen even spontaan naar het strand gaan typeert mij wel. Niet bang om dingen alleen te ondernemen. Vroeger was ik dat wel. Nu voel ik me vrijer, ik durf meer. Dat komt misschien omdat ik op mijn 19e vanuit een klein Twents dorp naar ‘de grote stad’ verhuisde, alleen. Wat ben ik daar nog steeds blij mee zeg!

Op het moment van schrijven trein ik terug naar huis. Met wat vertraging op Amsterdam Centraal, waar de zon al achter de gebouwen is verdwenen, luister ik naar Mumford & Sons en houd Buienradar in de gaten. Op naar de stevige onweersbuien die nu in Gelderland zijn (oeps, mijn ramen staan nog wagenwijd open..!). Verkoeling zoeken is in ieder geval goed gelukt vandaag.

Onderschrift IKVOELVLINDERS

2 gedachtes over “Personal | Verkoeling zoeken

  1. Haha leuk verhaal ! Dat je het te warm vindt op je werk, tegen je collega’s zegt “ik ga weg” en gewoon het strand op vlucht. Ik heb vandaag ook grotendeels op het terras gezeten, buiten gegeten! Heerlijk!

Geef een reactie

