Op reis | Schotland en Wales

10443441_855713801132117_1930227152775757900_n

Hoi daar nieuwe categorie. En je was hard nodig! Waarom ik nog nooit over mijn reisjes heb geblogt is eigenlijk een groot raadsel. Maar het is nooit te laat om daar mee te beginnen. Vooral nu ik wat vaker (en serieuzer) van plan ben om op reis te gaan.

In juni dit jaar ben ik met een groep medestudenten naar Edinburgh gevlogen. De studiereis ving een half jaar geleden mijn aandacht toen er een mail rondging over ‘studiereis Schotland’. Want Schotland, daar wil ik altijd al een keer naartoe!

Het hebben en houden van landbouwdieren in Schotland en Wales is waar deze studiereis zich volledig op richtte. En zo vertrokken we op 19 juni met het vliegtuig naar Edinburgh, waar we direct na aankomst naar de grootste show op het gebied van landbouw, platteland en vee gingen: The Royal Highland Show. Overal koeien, paarden, ander vee, machines en een compleet showprogramma.

19173413695_3f88468240_k

De beste dieren van het stamboek werden van stal gehaald. Clydesdales paarden vanuit heel Groot Britannië op volgorde van ‘the best in show’, van volledig opgetuigd tot aan een simpel halster. En koeien. Overal koeien. De ‘Overall Beef Champion’ Aberdeen Angus stier trok veel bekijks. En de Schotse Hooglanders natuurlijk ook!

Twee keer per dag werden de paarden en al het rundvee uit een grote overdekte hal gehaald, om buiten in de showring met daaromheen tribunes en honderden bezoekers, gezien te worden. Terwijl de paarden en koeien zigzag liepen, sprak de jury met een snel Schots accent over de verschillende dieren. De sfeer was goed, het eten lekker en de hele accommodatie super mooi.

19167815872_81c81cc30f_k

Na ons bezoek bij de The Royal Highlandshow reden we naar de binnenstad van Edinburgh waar we -middenin het centrum- bij een hostel een bed uit mochten kiezen. Al snel vertrokken verschillende groepjes studenten naar pubs en restaurants in Edinburgh. In een lokale studentenpub dronken we pints en aten we klassieke pub-food.

Nadat we twee dagen in Edinburgh en op The Royal Highlandshow waren geweest, vertrokken we met verschillende busjes naar Wales. Om precies te zijn; Corwen, North Wales. Na wat avonturen op de weg en helaas ook wat ‘ongeplande toeristische routes’ kwamen we aan bij een schapenboerderij. De boer en zijn vrouw heetten ons van harte welkom. Wat een ontzettend lieve mensen zijn dat zeg! Zo hartverwarmend en super gastvrij.

Omdat het bijna donker werd aten we snel wat in een plaatselijke pub. In een weiland waar normaal de schapen lopen konden we nog net voordat het donker werd onze tenten opzetten. Al snel bouwden anderen een kampvuur en met wat Schotse whisky maakten we ons klaar voor de eerste nacht in een koud tentje.

11202650_855582047811959_1536988451539489840_n

18989511390_f70eb4a5d1_k

19150982976_6320dc0b74_k

Zo koud als de nacht was (een studiegenoot waarmee ik in de tent lag werd wakker van mijn klappertanden.. brrr!), zo warm was het overdag. Wanneer meerdere boeren aan het maaien zijn en het gras te drogen leggen, betekend het dat het mooi weer blijft. Daar hebben ze geen Piet Paulusma voor nodig.

Voor ons staan een aantal praktische activiteiten in de planning. We beginnen bij een schapenveiling en bezoeken een van de grootste melkstallen van Wales. Maar ik was vooral geïnteresseerd in het schapen scheren.

Het landschap in Wales deed me denken aan Schotland. De bergen, de stenen muurtjes langs de weg (en tussen verschillende weilanden), de schapen en de schuurtjes en huisjes her en der. Ik baal dat ik slechts mijn iphone bij me had om foto’s te maken. Stiekem wacht ik nog steeds op de foto’s van een studiegenoot, zij had een goede spiegelreflex mee en weet veel over fotograferen.

Het schapen scheren was moeilijker dan ik dacht. Het gaat om een vaste methode; de ‘Bowen Method’ (uit Nieuw Zeeland), zodat het wol er in één stuk vanaf komt. Je draait als het ware een rondje met je schaap, zonder dat het dier op zijn poten staat natuurlijk. En de Welsh Hill Speckled Face zijn nog niet de kleinste schapen.. De zoon van de boer en de boer zelf legden het hanteren van een schaap en de scheermethode uit. Ik heb echt superveel waardering voor het geduld waarmee zij dat deden!

1896973_997390086952519_8580048185275416182_n

1010492_997390110285850_3447352742081961579_n

11163915_997390146952513_251579103389595530_n

Tot 25 juni verbleven we bij de boer in Wales, waar we onder andere nog bij een Border Collie fokker en trainer (tot werkhond) zijn geweest. Nadat de tenten ingepakt waren vertrokken we naar Liverpool. Daar hebben we kort nog iets van de binnenstad meegepikt voordat we terug vlogen naar Amsterdam.

Volgend jaar zou ik graag weer naar dezelfde boer terug willen. Om te helpen met schapen scheren, of wellicht eerder, tijdens het lammerseizoen. Een studiegenoot wil ook graag terug, dus binnenkort gaan we maar even kletsen hoe we dat kunnen realiseren!

Onderschrift IKVOELVLINDERS

2 gedachtes over “Op reis | Schotland en Wales

  1. Leuk! De Royal Highland Show heb ik al jaren op mijn reis-wishlist staan, tof dat je daar heen kon! En de rest lijkt me ook ontzettend interessant, gaaf hoor, zo’n studiereis!

  2. Superleuk zeg! Ik heb ooit de kans gehad op met een studiereis naar Tunesie te gaan en die trip zal me altijd bij blijven. De manier waarop je daar bent als school en het leven meemaakt is zo anders en zoveel unieker dan wanneer je daar als toerist bent. Superleuk om te lezen en die show lijkt me ook wel heel erg gaaf om een keer mee te maken! Heerlijk back to basics zo met je tentje op een weiland :-).

Geef een reactie

